طراحی سایت ، سئو و بهینه سازی سایت

طراحی سایت و کسب رتبه در گوگل

طراحی سایت ، سئو و بهینه سازی سایت

طراحی سایت و کسب رتبه در گوگل

همه چیز درباره قطعات لاستیکی خودرو

تاریخچه لاستیک

لاستیک نقش مهمی در صنایع برق و الکترونیک، حمل و نقل، فضایی و کاربردهای شیمیایی دارد. با تولید لاستیک طبیعی (کائوچو) در حال حاضر 88 درصد لاستیک و قطعات لاستیکی خودرو مصرفی در ایالات متحده منشا سنتزی دارد.

در ابتدای جنگ جهانی دوم وقتی تولید لاستیک طبیعی (کائوچو) به دلیل تهاجم ژاپن به مناطق تولید لاستیک متوقف شد، ایالات متحده اقدام به ساخت واحدهای تولید لاستیک سنتزی کرد که به سرعت هم توسعه یافت. بنابراین عموما لاستیک ها را به دو نوعلاستیک طبیعی و لاستیک سنتزیطبقه بندی می کردند..

تاریخچه لاستیک که قطعات لاستیکی خودرو نیز شامل آن می شود به زمان کریستف کلمب برمی گردد. او متوجه این مطلب شد که بومیان امریکا با توپ های لاستیکی بازی می کنند. اشیای لاستیکی نیز از چاه مقدس "ایا" در یوکاتان به دست آمده بود. در واقع لاستیک محصول کشور امریکاست که از طریق انتقال آن به خاور دور و کشت در آنجا توسعه یافته است. قطعات لاستیکی خودرو و به طور کلی مواد لاستیکی نتیجه حفظ موادی چون افتیون، بوتا دی ان و ایزوپرن بودند که از تقطیر تخریبی لاستیک طبیعی به دست می آمدند، بدین ترتیب راه تولید لاستیک سنتزی گشوده شد.پس از آن با آغاز جنگ جهانی اول، انواع نامرغوب لاستیک از دی متیل بوتا دی ان در آلمان و روسیه تولید شد. دخالت نیروهای ژاپنی در سال 1941 باعث ساخت انواع لاستیک های سنتزی در سال های بعد شد.  انواع لاستیک ها

1لاستیکهای طبیعی(natural rubber)

2- لاستیک های مصنوعی (synthetic rubber)

لاستیک طبیعی

شیرابه طبیعی درختان در تولید قطعات لاستیکی خودرو استفاده می شود. درخت شیرابه ساز هوآ برزیلینسیس و همچنین صمغ درخت ساپوریلا و درخت بالاتا را بزرگترین منابع تولید لاستیک و در پی آن قطعات لاستیکی خودرو هستند. برای به دست آوردن شیرابه، پوست درخت را طوری برمی دارند که مایع در فنجان های کوچکی جمع شود، سپس  شیرابه به محل جمع آوری برده می شود و در آنجا صاف شده و با افزودن آمونیاک محافظت می شود. لاستیک از طریق فرآیندی موسوم به انعقاد جدا می شود. این کار با افزودن اسیدها یا نمک های مختلف انجام می گیرد. در طی این عمل، لاستیک به شکل یک توده سفید خمیری از مایع جدا می شود، و سپس از آن با استفاده از غلتک ورقه ای و در نهایت خشک می گردد.

روش جدیدتری نیز برای این کار وجود دارد که با استفاده تیغه های دوار یا اعمال برش بین دو غلتکی که با سرعت متفاوت می چرخند، شیرابه منعقد شده را به دانه تبدیل می کنند. دانه ها سپس به مدت چند ساعت در خشک کن های مکانیکی خشک می شوند.

 

لاستیک مصنوعی

اگر لاستیک طبیعی به طور مصنوعی تهیه شود به آن پلی ایزوپرن نیز می گویند. ایزوپرن ترکیبی پنج کربنی با دو پیوند مضاعف است. روش تولید آن، پلیمر شدن امولسیونی و پلیمریزاسیون به کمک کاتالیزور زیگلر ناتا است.

در سال 2005 بیش از 21 میلیون تن لاتکس از منابع طبیعی به دست آمد که نزدیک به 42% کل مصرف لاستیک طبیعی جهان است، البته باید گفت امروزه اصلی ترین تأمین کننده این مواد به طور طبیعی قاره آسیا است زیرا در سال 2005، 94% از این مواد در تایلند و اندونزی و مالزی و بقیه کشورهای آسیایی استخراج شد و بقیه از راه سنتز تولید شده است.

به طور ساده تر که تعداد زیادی واحد ایزوپرن "منومر" (یک پاره) در درخت کائوچو طی واکنش های زیست شناختی به یکدیگر متصل می شوند و مولکول های پلیمری بزرگ لاستیک به دست می آید که در تولید قطعات لاستیکی خودرو کاربرد دارد.

هر خودرو از هزاران قطعه لاستیکی مختلف تشکیل شده که هر کدام از این قطعات لاستیکی خودرو از متریال های مختلف و در اندازه ها و مدل های مختلف تولید شده اند. به همین دلیل طراحی و تولید قطعات لاستیکی خودرو از حساسیت بالایی برخوردار می باشد لذا شرکت پارت کوشان آماده ارائه خدمات با کیفیت به هموطنان عزیز می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.