طراحی سایت ، سئو و بهینه سازی سایت

طراحی سایت و کسب رتبه در گوگل

طراحی سایت ، سئو و بهینه سازی سایت

طراحی سایت و کسب رتبه در گوگل

ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت دارای جزییاتی مهم و ضروری است که در هنگام نگارش صورتجلسه و مراحل پیرامون ارسال آن باید توجه زیادی کرد و با عدم در نظر گرفتن نکات و جزییات مربوطه موجب رد پذیرش صورتجلسه تغییرات شرکت از سوی مراجع ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت آن می شود لذا وجود کارشناسان مجرب میتواند به متقاضی این اطمینان را بدهد که احتمال رد پذیرش صورتجلسه به حداقل رسیده و در وقت و هزینه های خود صرفه جویی می کند. به همین منظور موسسه حقوقی درسا ثبت با کادر حقوقی و کارشناسان مجرب به شما جهت ثبت تغییرات شرکت یاری می کند.

ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت به عنوان  امور و مسایل معمول و طبیعی مربوط به شرکت می باشد و تمام شرکت‌ها و موسسه‌ها بعد از ثبت شرکت نیازمند تغییرات و یا تصمیماتی هستند و این اجازه و اختیار را دارند که بخواهند تغییراتی در اطلاعات و ویژگی‌های خود به وجود بیاورند. که طبق قانون تجارت باید آن‌ها را ثبت کنند.

برای ثبت تغییرات شرکت نیاز به تنظیم صورتجلسه می‌باشد. روش و مقررات خاصی جهت تنظیم صورتجلسه لازم است و باید نکات بسیاری را با توجه به قانون تجارت، اساسنامه شرکت و نوع شرکت یا موسسه ثبت شده لحاظ کرد ضمن اینکه برای ثبت تغییرات شرکت‌‌ مدارکی هم نیاز است که تنها با وجود این مدارک امکان ثبت تغییرات شرکت‌‌ وجود دارد.

 

انواع ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت میتواند در موارد بسیاری باشد که بطور مختصر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • تغییر نشانی شرکت
  • تغییر موضوع فعالیت شرکت
  • الحاق به موضوع فعالیت شرکت
  • تغییر نام شرکت
  • افزایش سرمایه شرکت
  • کاهش سرمایه شرکت
  • ورود شریک یا سهامدار جدید به شرکت
  • خروج شریک یا سهامدار از شرکت
  • نقل و انتقال سهام یا سهم‌الشرکه
  • انتخاب اعضای هیئت‌مدیره
  • انتخاب بازرسین (سهامی خاص)
  • تصویب ترازنامه و سود و زیان سال مالی (سهامی خاص)
  • اصلاح ماده اساسنامه شرکت
  • انحلال شرکت
  • تاسیس یاانحلال شعبه
  • پرداخت سرمایه تعهدی
  • تبدیل نوع سهام
  • تغییر یا تمدید مدیر تصفیه

مراحل ثبت تغییرات شرکت

موارد زیادی وجود دارد که شرکت ها می توانند اقدام به تغییرات و ثبت آن نمایند لذا چند مورد بطور مختصر در زیر شرح داده شده است و افراد میتوانند جهت اطلاعات بیشتر به درسا ثبت ، جهت ثبت تغییرات شرکت مراجعه حضوری فرمایند و یا از طریق راه های ارتباطی بخش تماس با ما وبسایت با کارشناساندرسا‌ ثبت ارتباط برقرار کنید.

 

ثبت تغییر آدرس شرکت

۱- تکمیل مدارک توسط موکل و تحویل به کارشناس

  • کپی آگهی تاسیس
  • کپی روزنامه رسمی
  • کپی مدارک شناسایی همه اعضاء
  • در صورت داشتن تغییرات کپی آگهی آخرین تغییرات

۲- تحویل مدارک به وکلا

  • صدور صورت‌جلسه و تحویل به موکل جهت امضا

۳- تحویل مدارک به اداره ثبت توسط وکلا

  • در صورت نقص در مرحله تایید نهایی، ایراد اعلام شده رفع و با هماهنگی با موکل نقص اصلاح شده درهمان روز تایید می‌گردد. ( ارسال اینترنتی یک نسخه از اطلاعات به کارشناسی )

۴- تایید نهایی و صدور آگهی تغییرات

  • تقریبا دو هفته پس از صدور آگهی صدور در روزنامه رسمی

 

نقل وانتقال سهام شرکت

به طور معمول ثبت تغییرات شرکت‌ جهت نقل و انتقال زمانی صورت می‌گیرد که امکان انتقال سهام وجود داشته باشد و انتقال سهام به این شکل انجام می‌گیرد:

۱- ابتدا یک صورت جلسه تنظیم شده و افراد سهم خود را واگذار می‌کنند.

۲- فروشنده و خریدار با مراجعه به ممیز مالیاتی شرکت مربوطه و پرداخت مالیات انتقال سهام، گواهی پرداخت مالیات را دریافت کرده و آن را به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل می‌دهند.

 

چه زمانی نقل وانتقال سهام یک شرکت امکان پذیر است؟

  • خارج شدن یک سهامدار از شرکت و واگذاردن سهام خود به اعضای دیگر شرکت
  • خارج شدن یک سهامدار از شرکت و واگذاردن سهام خود به شخص جدید در شرکت
  • خارج شدن یک یا چند سهامدار و واگذاردن سهام خود به اشخاص جدید و اعضای قبلی شرکت
  • ممیز مالیاتی شرکت مربوطه و پرداخت مالیات انتقال سهام، خود اقدام به اخذ گواهی پرداخت مالیات نمایند و آن را به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه نمایند تا در پرونده ثبتی شرکت باقی بماند.
  • به طور معمول برای نقل و انتقال سهام شرکت‌های سهامی باید صورتجلسه‌ای تنظیم و افراد سهام خود را در آن واگذار نمایند.
  • این نقل و انتقال سهام را باید به صورتی انجام داد که احتیاج به حضور در دارایی و پرداخت مالیات نبوده و این اقدام کاملاً قانونی و با مشکلات کمتری صورت گیرد که به آن بی نام کردن سهام شرکت می‌گویند.

 

نکات مهم در ثبت تغییرات شرکت

در ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت و ثبت تغییرات شرکت برخی نکات اجرایی هست که عمل نکردن به آنها موجب عدم پذیرش صورتجلسات تغییرات یک شرکت می شوند. بنابراین در هنگام تنظیم و ثبت و ارجاع یک صورتجلسه باید دقت فراوانی داشت تا از اتلاف وقت و هزینه بیهوده جلوگیری کرد لذا شما می توانید با سپردن مراحل ثبت تغییرات شرکت به شرکت درسا ثبت ، خیال خود را از این موارد آسوده کنید با این حال مواردی که موجب رد پذیرش صورتجلسه میشود بطور مختصر و مفید به شرح زیر است:

  • تنظیم صورتجلسه های جداگانه برای چند تغییر همزمان در شرکت با توجه به نوع صورتجلسه (مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده، هیأت مدیره و … )
  • پذیرش همزمان چندین صورتجلسه و ارسال در یک پوشه و پاکت و درج شماره رهگیری ها بر روی پاکت.
  • انتخاب صحیح نوع صورتجلسات با توجه به نوع شرکت بسیار مهم و تعیین کننده می باشد. برای مثال انحلال یک شرکت با مسئولیت محدود حتما باید صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده تنظیم شود.
  • متن صورتجلسه باید کامل و دقیق و عیناً مانند نمونه ارائه شده از اداره ثبت شرکت ها تنظیم شده باشد. در صورت مغایرت با نمونه ارائه شده موجب رد صورتجلسه می‌شود.
  • اصل صورتجلسه امضاء شده توسط اعضا به اداره ثبت شرکت ها ارجاع شود ، نه کپی یا کپی برابر اصل آن!
  • در صورت استفاده از خدمات یک وکیل ،  حتما اصل یا کپی برابر اصل وکالتنامه وکیل را به پرونده خود ملحق کنید.

ثبت شرکت کامپیوتری

متقاضی ثبت شرکت کامپیوتری در کرج میتواند با مراجعه به شرکت درسا ثبت و وبسایت آن از خدماتی همچون ثبت شرکت در کرج و از مشاوره و توانایی های وکلای حقوقی و کارشناسان مجرب بهره مند شوند و با خیالی آسوده شرکت کامپیوتری خود را به ثبت برسانند.

در مقاله زیر به شرح روند ثبت شرکت کامپیوتری در کرج پرداخته شده است و با مطالعه ی آن میتوانید اطلاعات کامل و مفیدی کسب کنید.

تعریف ثبت شرکت کامپیوتری در کرج

شرکت کامپیوتری ، به شرکت‌هایی که موضوع فعالیت آنها رایانه، مشاوره، نظارت، طراحی، تولید، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و… است، می‌گویند. و افراد متقاضی موظفند پس از ثبت شرکت مطابق قانون تجارت و قبل از شروع فعالیت به نظام صنفی استان خود مراجعه و مجوز فعالیت دریافت کنند. قابل ذکر است که شرکت‌هایی که قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان تشکیل شده‌اند، موظفند حداکثر ظرف شش ماه پس از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای نسبت به اخذ مجوز و ثبت شرکت کامپیوتری در کرج خود فعالیت اقدام نمایند. در غیر اینصورت مجاز به فعالیت و ادامه کار نیست.

ثبت شرکت کامپیوتری در کرج

ثبت شرکت کامپیوتری در کرج روند معمول ثبت شرکت را دارد، با این تفاوت که موضوع شرکت یکی از موارد ذکر شده بالا باشد (و یا دیگر موارد مرتبط) و در صورت نیاز مجوز موضوعات ذکر شده در اساسنامه ، از ارگان های مربوطه مانند وزارت ارشاد، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و … مجوز لازم باید اخذ شود.

شرکت‌هایی به عضویت نظام صنفی رایانه‌ای استان پذیرفته خواهند شد که دارای شرایط زیر باشند:

  • موضوع فعالیت آنها به موجب اساسنامه شرکت، صرفاً یکی از فعالیت‌های رایانه‌ای مندرج در بند ۲ باشد.
  • دارای مدیرعامل (تمام وقت) با حداقل مدرک کارشناسی باشند.
    تبصره: مدیرانی که قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان در شرکت خود سمت مدیریت عامل را داشته‌اند، از این قاعده مستثنی هستند.
  • در استان مورد تقاضا به ثبت رسیده باشند.
  • مرکز اصلی شرکت در استان مورد تقاضا قرار داشته باشد.

مدارک ثبت شرکت کامپیوتری در کرج

  • تصویر برابر اصل شناسنامه مدیرعامل
  • تصویر برابر اصل مدرک تحصیلی مدیرعامل
  • تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • ارائه تغییرات در اساسنامه شرکت و ثبت آخرین تغییرات شرکت
  • تصویر برگه احراز صلاحیت و رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی

پس از گذشت ۱۵ روز این مدارک توسط نظام صنفی رایانه بررسی می گردد و بررسی و اعلام نظر خواهد کرد و در صورت تایید مدارک برای ثبت شرکت کامپیوتری در کرج در زمینه فعالیت مورد نظر به شرکت مجوز فعالیت موقت یک ساله داده می شود. و در صورت عدم تأیید عضویت، موارد مغایرت مشخص و ظرف مهلت مذکور در عدم ثبت شرکت کامپیوتری در کرج اعلام خواهد شد.

 

*** اگر شرکتی حداقل یک اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده باشد و سایر شرایط را دارا باشد، مجوز فعالیت یک ساله برایش صادر می شود.

 

میزان اعتبار مجوز فعالیت برای ثبت شرکت های کامپیوتری در کرج  یک سال است. بنابراین شرکت های کامپیوتری پس از ثبت شرکت و اخذ مجوز فعالیت موظفند هر سال اطلاعات زیر را برای سازمان صنفی رایانه ای استان ارسال نمایند:

  • تغییرات اساسنامه و روزنامه رسمی
  • اظهارنامه مالیاتی سالیانه یا برگ تشخیص (یا قطعی) مالیاتی
  • فرم تکمیل شده خود اظهاری مربوط به فعالیت‌های شرکت

ثبت اختراع

ثبت اختراع در کرج یکی از خدمات درسا ثبت می باشد که زیر نظر وکلای حقوقی برجسته و با تجربه در کمترین زمان ممکن انجام می پذیرد .در این مقاله به صورت کامل قوانین  و ثبت اختراع جهت آگاهی شما عزیزان تهیه و تدوین گردیده است.

توضیحات تکمیلی ثبت اختراع در کرج

ثبت اختراع حاصل تلاش و خلاقیت فرد یا گروهی است که ایده یا محصولی را برای حل مشکل فنی جامعه ارائه می دهد. اختراع در هر کشور با توجه به به تشریفات خارجه هر کشور در زمان مشخصی ثبت می گردد و شرایط استفاده از این ثبت در نزد اداره ثبت اختراعات است.

اختراعی قابل ثبت می باشد که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد. ابتکار جدید یعنی آنچه که در ذهن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت عادی در فن مذکور آشکار و معلوم نباشد و از نظر صنعتی اختراع کاربردی محسوب می شودکه در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد.

گواهی نامه اختراع سندی است که توسط اداره مـالکیت صنعتی برای حـمایت از اختراع پس از مـوافقت صادر می کند و دارنده آن می تواند از حقوق انحصاریثبت اختراع بهره مند شود.

اختراعات غیر قابل ثبت

  1. کشفیات، نظریه های علمی، روش های ریاضی و آثارهای هنری
  2. طرح ها و قواعد و یا روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیتهای ذهنی و اجتماعی
  3. روشهای تشخیص و درمان بیماریهای انسان ها و حیوانات
  4. منابع ژنتیک و اجزاء تشکیل دهنده آنها و همچنین فرایندهای بیولوژیک و تولید آنها

اختراعات قابل ثبت

ماده ۲۷ قانون مارالذکر: هر کس مدعی یکی از امور ذیل باشد می تواند تقاضای ثبت اختراع نماید.

  1. ابداع یک محصول صنعتی جدید
  2. کشف هر وسیله جدید یا عمل وسایل موجوده به طریق جدید برای تحصیل یک نتیجه یا محصول صنعتی یا فلاحتی

مدراک لازم جهت ثبت اختراع:

برای ثبت اختراع باید مدارک زیر تکمیل و به اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تحویل گردد:

  1. اظهارنامه ثبت اختراع در ۳ نسخه:                                                                                                                                                             اظهارنامـه ثبت اختـراع فـرم مخصوصـی است که جزء اوراق بهادار می باشد و متقاضی می بایستی از واحد گردش اوراق بهادار مستقر در اداره کـل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی آن را تهیه و نسبت به تکمیل و امضای آن اقدام نماید.
  2. توصیف مشروح اختراع در ۳ نسخه:
    اختراع مورد ادعای مختـرع بـاید به طور کـامل شرح داده شود. در شرح اختراع باید تمام جنبه‌های ادعایی اختراع به طور واضح بیان گردد.
    در تهیه شرح اختراع از کاغذهای۴ A استفاده شود.
  3. نقشه‌های اختراع در ۳ نسخه:
    نقشه کامل اختراع باید با مرکب و از روی مقیـاس متـری تهیه و ذیل نقشه‌ها را متقاضی یا وکیل او امضاء نمایند.
    ** نقشه‌های اختراع باید روی کاغذ ۳۴ سانتی متـر طـول و ۲۲ سانتی متـر عـرض رسـم گردند و فقط از یک روی کاغذ استفاده شود.
  4. ادعا در ۳ نسخه:
    این که اختراع با ارائه راه‌حل عملی چه مشکلی را حـل مـی کنـد و چه مزایایـی دارد و اطلاعاتـی کـه میزان حمایت ناشی از حق ثبت را مشخص نماید.
  5. فتوکپی شناسنامه مخترع یا مخترعان
  6. قبض رسید بانکی حق‌الثبت اظهارنامه تقاضای ثبت اختراع.

ثبت شعبه و نمایندگی خارجی

برای ثبت نمایندگی و  شعبه خارجی نیاز است که از قوانین ثبت شرکت در ایران و همچنین خارج از ایران آگاه بود. موسسه حقوقی درساثبت با داشتن کادری مجرب و با تجربه در زمینه ثبت شرکت آماده ارائه خدمات و همراهی شما عزیزان است. در ذیل اطلاعات مربوط به ثبت شعبه خارجی یا نمایندگی های آنرا بررسی میکنیم.

تاریخچه  ثبت شعبه و نمایندگی خارجی

ثبت شرکت‌های خارجی یا شعب آنها در دو مقطع به طور مختصر تشریح می‌گردد.

  1.  ثبت شعبه و نمایندگی خارجی قبل از انقلاب اسلامی:                                                                                                                               ثبت شرکتهای خارجی و ثبت شعبه و نمایندگی خارجی  آنها در قبل از انقلاب اسلامی بر اساس ماده ۳ قانون راجع به ثبت شرکت ها مصوب ۱۱ خرداد ۱۳۱۱ شمسی با اصلاحات بعدی و رعایت مواد ۴ و ۵ و ۶ و ۷ و ۸ و ۹ همان قانون و همچنین مواد ۱ تا ۲۴ نظامنامه اجرا قانون ثبت شرکت ها مصوب ۲ خرداد ۱۳۱۰ با اصلاحات بعدی صورت می گرفت.  منعی برای ثبت شرکت‌های خارجی وجود نداشت و همچنین تفکیکی برای ثبت شرکت خارجی  یا  ثبت شعبه خارجی و یا  ثبت نمایندگی  خارجی به طور خاص نبود.
  2. ثبت شعبه و نمایندگی خارجی بعد از انقلاب اسلامی:                                                                                                                                ثبت شرکتهای خارجی و شعب و نمایندگی آنها بعد از انقلاب اسلامی بر خلاف اصل ۸۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که می‌گوید دادن امتیاز تشکیل شرکتها و مؤسسات در امور تجارتی و صنعتی و کشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان مطلقآ ممنوع است تشیخص داده شد به همین جهت نخست وزیر وقت (شهید رجایی) طی نامه شماره ۸۳۲۴۰ مورخ ۱۸ / ۱/ ۱۳۶۰ مراتب را از شورای نگهبان قانون اساسی سؤال نمودند و شورای نگهبان قانون اساسی در نظریه مورخ ۲/۲/۱۳۶۰ خود اعلام داشت «شرکت‌های خارجی که با دستگاههای دولتی ایران قرارداد قانونی منعقد نموده‌اند می‌توانند جهت انجام امور قانونی و فعالیت‌های خود در حدود قراردادهای منعقده طبق ماده ۳ قانون ثبت شرکت ها به ثبت شعبههای خود در ایران مبادرت نمایند و این امر با اصل قانون اساسی مغایرتی ندارد.» بعد از وصول نظریه شورای نگهبان قانون اساسی شعب شرکت های خارجی که با دستگاههای دولتی ایران (وزارتخانه‌ها و ادارات و شرکت‌های دولتی) دارای قرارداد بودند با رعایت نظر شورای نگهبان در خصوص اصل ۸۱ قانون اساسی و ارائه معرفی نامه دستگاه ذیربط و قرارداد و مدارک ثبت شرکت، ثبت می‌شدند. با توجه به وضعیت اقتصادی در جهان و اشتیاق شرکتهای خارجی به حضور در جمهوری اسلامی ایران، دولت لایحه «اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی» را تقدیم مجلس شورای اسلامی نمود و النهایه قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی رسید.

روش و مراحل ثبت شعبه و نمایندگی خارجی

نماینده یا وکیل قانونی شرکت خارجی برای ثبت شعبه و نمایندگی  خارجی پس از تهیه مدارک مربوطه  به نحو ذیل اقدام نماید:

  1. با در دست داشتن اسناد و مدارک به واحد تعیین نام اداره ثبت شرکت ها مراجعه و نام شرکت خارجی توسط مسئول تعیین نام که در روی فرم مربوطه درج  گردیده در صورت رعایت کلیه موارد مرتبط با راهنمای تعیین نام مورد تائید قرار می گیرد.                                                                                                                                                                                                  تذکر: توجه شود که نام اخذ شده عین نام کامل شرکت خارجی با  قید شعبه یا نمایندگی باشد و از ترجمه نام یا اختصار آن اکیدا خودداری گردد.
  2. پس از تعیین نام مدارک تکمیلی به واحد پذیرش تاسیس اداره تحویل می گردد تا نسبت به ورود اطلاعات در سیستم مکانیزه اقدام گردد.
  3. در واحد پذیرش اداره ثبت شرکت ها رسیدی که در آن تاریخ مراجعه مشخص شده اخذ  می گردد .
  4. در تاریخ تعیین شده با ارایه اصل رسید  به قسمت اعلام نتیجه جهت مطابقت  و تائید صحت اطلاعات درج شده در سیستم  و تعیین کارشناس تاسیس مراجعه می کند.
  5. در مرحله کارشناسی ، پس از ممیزی شکلی و ماهیتی در صورت عدم نیاز به اخذ مجوز  از مراجع  ذیربط  در خصوص موضوع فعالیت  و نداشتن ایرادات دیگر  نسبت به  تهیه پیش نویس آگهی تاسیس اقدام می گردد.
  6. در صورتی که ثبت موضوع فعالیت نیازمند اخذ مجوز باشد  ، نامۀ استعلام آن صادر می گردد .
  7. پس از تهیه پیش نویس ، متقاضی می تواند نسبت به پرداخت کلیه حقوق ثبتی که در ذیل پیش نویس مشخص گردیده ،  از طریق  بانک   یا   دستگاه POS  مستقر در اداره  و یا از طریق سایر شعب بانک ملی ایران به حساب های مربوطه اقدام نماید .
  8. متقاضی پس از پرداخت هزینه ها نسبت به اخذ امضا رئیس اداره یا معاون وی اقدام می نماید.
  9. مفاد پیش نویس آگهی تائید شده جهت تکمیل امضا و گواهی  ” ثبت با سند برابر است ” در دفتر ثبت  شرکت ها  ثبت گردیده و نسبت به  اعطای  شماره ثبت و شناسه ملی اشخاص حقوقی اقدام می گردد.
  10. متقاضی نسبت به اخذ آگهی تاسیس از دبیرخانه اقدام نموده و نسخه اصلی آن را  به نمایندۀ روزنامه رسمی مستقر در اداره جهت پرداخت هزینه های چاپ و اخذ رونوشت برابر با اصل آن  تحویل می دهد.
  11. یک نسخه از آگهی تأسیس شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی به واحد روابط عمومی مستقر در اداره ثبت شرکت ها جهت درج در روزنامه کثیرالانتشار تحویل و رسید اخذ می شود.

زمینه‌های فعالیت برای خارجی

  1. ارائه خدمات بعد از فروش کالاها یا خدمات شرکت خارجی:                                                                                                                     در صورتی که شرکت‌های خارجی اقدام به فروش کالا یا خدمات به اشخاص ایرانی بنمایند، برای ارائه خدمات بعد از فروش (گارانتی – وارانتی) می‌توانند تقاضای ثبت شعبه یا نمایندگی خارجی را بنمایند.
  2. انجام عملیات اجرائی قراردادهایی که بین اشخاص ایرانی و شرکت خارجی منعقد می‌شود. در خصوص شروع عملیات اجرایی و انجام موضوع قراردادهای منعقده بین اشخاص ایرانی (اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی اعم از خصوصی و دولتی) و شرکت‌های خارجی، طرف خارجی می‌تواند تقاضای ثبت شعبه یا نمایندگی خود را  نماید.
  3. بررسی و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری شرکت خارجی در ایران:                                                                                                     مقدمتآ باید گفت شرکت‌های خارجی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند، به دو نحو زیر می‌توانند اقدام نمایند:
  • الف: در چهارچوب مقررات «قانون مربوط به جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی» مصوب آذرماه ۱۳۳۴ از طریق مراجعه به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و تسیلم مدارک و اخذ مصوبه هیأت وزیران جهت سرمایه‌گذاری.
  • ب : مشارکت مستقیم با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی از طریق ایجاد شرکتهای تجاری یا سهیم شدن در شرکتهای تجاری موجود

در ارتباط با بررسی و زمینه‌سازی برای اقدام در زمینه دو مورد فوق، شرکتهای خارجی می‌توانند اقدام به تاسیس و ثبت شعبه یا نمایندگی نمایند.

  1. همکاری با شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی برای انجام کار در کشورهای ثالث:                                                                                         در مواردی که شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی برای انجام امور صنعتی، فنی، عمرانی و غیره در کشورهای ثالث انتخاب شده و جهت انجام امور مربوطه با یک یا چند شرکت خارجی قرارداد مشارکت منعقد نموده باشند شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ارائه مدارک لازم می‌تواننند نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند. همچنین شرکتهای فنی و مهندسی خارجی که برای انجام پروژه‌هائی در کشور ثالث انتخاب شده‌اند، و جهت انجام اینگونه پروژه‌ها با شرکتهای فنی و مهندسی ایرانی طی قرارداد مشارکت داشته باشند، می‌توانند نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند.
  2. افزایش صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران و انتقال دانش فنی و فناوری:                                                                                شرکت‌های خارجی که در پیشبرد صادرات محصولات غیر نفتی از قبیل تولیدات صنعتی و کشاروزی و صنایع دستی و …. فعالیت باشند.  شرکت‌های خارجی که دانش فنی (Know – how) ساخت محصولات را به اشخاص ایرانی منتقل می‌نمایند. و شرکت‌های خارجی که فناوری (تکنولوژی) محصولات صنعتی را در اختیار داشته و در ارتباط با ایجاد تأسیسات و کارخانه‌ها و کارگاههای مختلف جهت تولید انواع محصولات اقدام به انتقال فناوری به اشخاص ایرانی می‌نمایند، می‌توانند نسبت به ثبت شعبه و نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند.
  3. انجام فعالیت‌هایی که مجوز آن توسط دستگاههای دولتی که به طور قانونی مجاز به صدور مجوز هستند صادر می‌گردد از قبیل ارائه خدمات در زمینه‌های حمل و نقل، بیمه و بازرسی کالا، بانکی، بازاریابی و غیره.

شرکت‌های خارجی که در ارتباط با رائه خدمات در زمینه‌های مختلف با یکی از دستگاههای دولتی ایران دارای قرارداد باشند و یا برای ارایه خدمات در زمینه‌های مذکور محتاج به اخذ مجوز از دستگاههای دولتی خاص باشد که قانونآ مجاز به صدور مجوز فعالیت باشند، می‌توانند نسبت به ثبت شعبه و نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند. ارائه خدمات در زمینه‌های حمل و نقل اعم از دریایی، هوایی، زمینی (جاده‌ای و ریلی) با اخذ مجوز از سازمان‌های ذیربط مانند سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور میسر است و همچنین فعالیت در زمینه بانکی با اخذ محوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز می‌باشد و همینطور سایر دستگاههای مسؤول می‌توانند در زمینه‌های یاد شده مجوز فعالتی صادر نمایند.

شعبه شرکت خارجی

بر اساس ماده ۲ آئین‌نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه و نمایندگی  خارجی، شعبه شرکت خارجی واحد محلی تابع شرکت اصلی (مادر) است که مستقیمآ به وسیله نماینده یا نمایندگان خود موضوع و وظایف شرکت اصلی را  در محل انجام می‌دهند.

مسؤولیت شرکت خارجی

فعالیت شعبه در ایران تحت نام و با مسؤولیت شرکت اصلی (مادر) خواهد بود.

بنابراین کلیi وظایف و مسؤلیت‌های قانونی را شرکت اصلی دارد و در صورت لزوم پاسخگو خواهد بود.

نماینده یا نمایندگی خارجی

نماینده شرکت خارجی، شخص حقیقی یا حقوقی است که بر اساس قرارداد نمایندگی، انجام بخشی از موضوع و وظایف شرکت طرف نمایندگی را در محل بر عهده گرفته است.

مسؤلیت نماینده یا نمایندگی شرکت خارجی

نماینده یا نمایندگی شرکت خارجی نسبت به فعالیت‌هایی که تحت نمایندگی شرکت طرف نمایندگی در محل انجام می‌پذیرد، مسؤلیت خواهد داشت.

اداره امور نمایندگی

اداره امور نمایندگی ثبت شده طبق آئین‌نامه اجرای قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی باید توسط یک یا چند شخص حقیقی مقیم ایران انجام گیرد.

ثبت شرکت در مناطق آزاد

موسسه حقوقی درساثبت خدمات ثبت شرکت در مناطق آزاد را با بهره گیری از تجارب کارشناسان ارائه میدهد. جهت اطلاع و آشنایی بیشتر از قوانین و مراحل آن با مشاوران و کارشناسان ما در درسا ثبت تماس حاصل فرمایید.

 

تعریف مناطق آزاد تجاری

طبق سازمان ملل متحد از مناطق آزاد به عنوان محرکی در راستای تشویق صادرات صنعتی یاد میشود. همچنین در برداشتی جدید از مناطق آزاد که به منطقه آزاد پردازش صادرات معروف است- به ناحیه صنعتی ویژه ای در خارج از مرز گمرکی، که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند، گفته می شود.
در واقع قسمتی از قلمرو سیاسی یک کشوراست که کالای عرضه شده درآنجا از لحاظ ارتباط حقوق و عوارض ورودی مشمول نظارت های معمول گمرکی نمی شود. واردات کالا به مناطق آزاد از خارج تابع مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد جمهوری اسلامی و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی (UCP500) بوده و از مقررات صادرات و واردات کشورمستثنی می باشد.
به طور کلی مناطق آزاد را این گونه می توان تعریف کرد:
منطقه تجاری آزاد، قلمرو معینی است که غالبا در داخل یا مجاورت یک بندر واقع گردیده و در آن، تجارت آزاد با سایر مناطق جهان مجاز شناخته شده است. کالاها را می توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، از این منطقه خارج یا به آن وارد نمود.

ایران ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی دارد:

چابهار،قشم ،کیش ، اروند، ارس ،ماکو، انزلی ، سلفچگان

 

مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد :

  • سرمایه‏ گذاران خارجی می‏توانند در فعالیت‏های اقتصادی منطقه به هر نسبتی سرمایه ‏گذاری نمایند.
  • درخواستهای سرمایه گذاران خارجی واصله در هر منطقه توسط سازمان همان منطقه آزاد مورد بررسی قرار می گیرد و مجوز سرمایه گذاری توسط سازمان همان منطقه صادر می شود.
  • دارنده مجوز سرمایه گذاری موظف است ظرف مدتی که در مجوز سرمایه گذاری تعییین می شود درصد معینی از سرمایه را برای شروع عملیات اجرایی موضوع مجوز سرمایه گذاری به منطقه وارد نماید.
  • بهره برداری از موضوع مجوز سرمایه گذاری منوط به صدور مجوز بهره برداری توسط سازمان منطقه آزاد می باشد.
  • سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد می توانند از مزایای قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشند.
  • سرمایه ‏گذار می‏تواند سرمایه ‏ای را که به منطقه وارد می‏کند، بیمه نماید. در صورتی که به دلیل وقوع حادثه، مؤسسه بیمه مزبور طبق مقررات بیمه¬نامه جانشین سرمایه گذار شود، این جانشینی به واسطه پرداخت خسارت به بیمه گذار به رسمیت شناخته می شود، اما انتقال سرمایه محسوب نمی شود.
  • خروج سود ویژه و مبالغ مربوط به اصل و منافع حاصل از فعالیت‏های اقتصادی سرمایه‏ های خارجی همچنین مبالغ ناشی از فروش، یا واگذاری این گونه سرمایه‏ ها از مناطق مجاز است.
  • سرمایه‏ گذاران می‏توانند سهام یا سهم ‏الشرکه خود را با موافقت سازمان منطقه به سرمایه‏ گذاران دیگر واگذار نمایند. در این صورت انتقال گیرنده از هر نظر جانشین سرمایه ‏گذار اول می‏شود.
  • موارد اختلاف بین سرمایه ‏گذار خارجی و طرف ایرانی براساس قراردادها و توافق‏های کتبی حل خواهد شد.

 

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت شرکت در مناطق آزاد:

  1. نام کامل شرکت یا موسسه به زبان فارسی با علایم اختصاری
  2. نوع شرکت یا موسسه و موضوع فعالیت آن
  3. مرکز اصلی و اقامتگاه شرکت یا موسسه درخارج از ایران
  4. تابعیت شرکت یا موسسه
  5. میزان سرمایه شرکت یا موسسه
  6. آخرین بیلان مالی شرکت یا موسسه
  7. مرجع ثبت ، شماره محل (شهر و کشور) و تاریخ ثبت شرکت یا موسسه در خارج از ایران
  8. فعالیت مورد نظر شرکت یا موسسه جهت اشتغال در منطقه
  9. سایر شعب و نمایندگی های شرکت یا موسسه در ایران و اسامی مدیران هرکدام در صورت تاسیس
  10. اقامتگاه شرکت یا موسسه جهت اشتغال در ایران و منطقه و تعیین افراد صلاحیت دار دریافت کننده ابلاغ ها و اخطاریه ها
  11. قبولی مدیر یا مدیران شعب و نمایندگی ها ذیل مجوز تاسیس یا اختیار نامه نمایندگی
  12. نام و نام خانوادگی ،  اقامتگاه مدیران یا اداره گنندگان شرکت یا موسسه .

 

نحوه ثبت شرکت در مناطق آزاد :

سازمان هر منطقه به منظور انجام امورثبتی شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی در آن منطقه واحدی را به نام واحد ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی تاسیس می کند .

وظایف واحد ثبتی عبارتند از:

  1. ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ایرانی و خارجی
  2. ثبت علایم و اسامی تجاری وصنعتی
  3. ثبت اختراعات و اشکال و ترسیمات صنعتی
  4. ثبت دفاتر تجاری بازرگانی
  5. پلمپ دفاتر تجاری و غیرتجاری واقع در حوزه هر منطقه
  6. ثبت شرکتها و موسسات اعتباری با رعایت آیین نامه اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد

مدارک لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد :

  1. اظهارنامه ثبت
  2. اساسنامه شرکت
  3. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  4. صورتجلسه اولین جلسه هیات مدیره
  5. گواهی بانکی از یکی از بانک های منطقه مبنی بر تودیع حداقل ۳۵ درصد سرمایه نقدی
  6. مجوز فعالیت در منطقه که توسط سازمان صادر شده باشد.